Kan vi ikke bare tenke oss friske? Et tilbakeblikk…

Denne teksten skrev jeg 2 måneder før jeg bestemte meg for å prøve en annen vei for å bli frisk. Det er nesten så jeg ikke forstår at dette er mine ord jeg her leser. Dette sier meg noe om hvor sterke mine overbevisninger var, jeg brukte til og med mye tid på å finne forskning som underbygde mine fysiske symptomer. Den gamle teksten er i rødt..

Det stormer igjen i media om at vi ME syke må lytte til de som har blitt friske. Siste innlegg fra Aftenposten for noen dager siden forteller om en gruppe på 46….(46!..av de over 20.000 med ME bare i Norge) som er en blanding av tidligere ME syke og pårørende som starter sitt eget nettverk “Recovery Norge”. Det som jeg stusser veldig på i dette innlegget, er at en av Initiativtakerne Lege Vogt tidligere har tidligere kritisert bruk av ikke dokumentert “behandling” av for eksempel pasienter med borrelia. Nå, når det kommer til ME skal bruk av Lightning Prosess heies frem som en metode å bli frisk av. Det nevnes heller ikke at flere i dette nettverket har økonomisk nytte av at vi ME pasienter kaster oss på LP kurs, i håp o må bli friske. Denne metoden er ikke vitenskapelig dokumentert at har en positiv effekt på ME pasienter. Siste års forskning på ME levner ingen tvil om at sykdommen er en somatisk sykdom det ikke går an å tenke seg frisk fra. På LP kurs lærer man at man skal ignorere kroppens symptomer, si NEI når man kjenner forverring. Altså overse de tydelige tegn kroppen viser på denne sykdommen?

Jeg jobber nå i Recovery Norge sammen med Lege Henrik Vogt, og vi er i dag veldig mange som er friske igjen. Jeg tok LP for jeg så ingen annen utvei, det kom aldri en annen kur og hjalp meg og jeg kunne ikke vente lenger. INGEN i Recovery har økonomisk vinning av å dele frisk historier, her jobber vi alle på uten lønn etter våre andre jobber. Vi ønsker å spre håp via andres historier. På LP kurs lærer man ikke å ignorere symptomer slik jeg trodde, man lærer å snu de slik at hjernen på sikt oppfatter de annerledes.

Overlege Fluge og Mella på Haukland Sykehus i Bergen har i en årrekke forsket på ME. De har funnet flere biologiske markører på at ME er en fysisk sykdom. Siste forskning viser at ME pasienter har en hemning i PDH enzymet, som er avgjørende for energi omsetting i cellene.

Jeg målte blodet til både meg og barna der en hematolog så på blodet vårt i mikroskop. Det var tykt med økt fibrin, klumpet seg sammen som ruller. Svaret var klart: “Dette blodet frakter oksygen dårlig til kroppens organer” Da hadde jo Fluge og Mella rett, det var en feil i blodet! Eller?

Lavt blodvolum, økt fibrin i blodet som gjør at de røde blodcellene “klumper” seg sammen og vil avgi for lite oksygen til kroppens organer er noe. Da er mitt spørsmål: Hvordan i alle dager skal man kunne tenke seg frisk fra dette? I dag er blodet vårt helt normalisert etter en god jobb med mentale teknikker, ingen medisin! Er det slik at pågående stressrespons kan endre blodet siden det normaliserte seg når vi lærte å stenge-flytte fokus?

Vi er nå 3 av 3 friske. For barna startet ME etter Kyssesyken som igjen ballet på seg med lungebetennelser og vannkopper. De ble aldri friske etter dette. For meg startet deg etter langvarig indre stress, overarbeidet som igjen gav flere infeksjoner som igjen gav ME. Jeg forstår hvorfor mange tenker akkurat slik jeg gjorde, for bevisene på din fysisk syke kropp er der hele tiden. Men det er nå engang slik at “å tenke seg frisk” er langt fra hva dette dreier seg om. Man sitter ikke å tenker, håper, er positiv og fornekter symptomer..så vips er du frisk! Man jobber med psykologiske mønstre som gir fysiske symptomer, over en lengre periode. Nå har det i tillegg kommet en forskning som sier at man blir verre av å trene med ME. Trener du uten andre teknikker i hodet så tror jeg også det. Hodet først – så kroppen var vår nøkkel i veien ut av sykdommen.

Ønsker dere alle en fin helg:-)

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg