Hvorfor har jeg ikke gjort dette før?

I løpet av de 12 årene jeg har levd i “ME bobla” har jeg forsøkt alt jeg har kommet over som kan hjelpe, men hver gang har det dreid seg om ulike medikamenter, kosttilskudd og dietter. Da jeg startet med å holde meg unna alt meg gluten, melk og sukker ble formen bedre, men ikke bra. Jeg leste om de som hadde blitt friske av terapiformer og egenbehandling som kognitiv terapi, mindfullness og Lightning prosess, men listen over kommentarer på at det var galskap og tro dette ville hjelpe gjorde at jeg selv trodde det også. Nå klarer jeg ikke fatte at jeg lot meg adoptere denne tanken, og ikke stolte på meg selv og egen kunnskap. 

 

Det er logisk, og med min helsefaglige bakgrunn vet jeg jo hvor mektig hjernen vår er. Får den negative impulser fra smerte, tanker og handlingsmønstre over tid, vil dette resultere i en forsterkning av disse tingene. Smertene vil vedvare, stresset vil vedvare, og muligheten for å bli frisk vil ikke være mulig. Jeg jobber beintøft med meg selv om dagen, og jeg får utfordret alle de elementene jeg har holdt på med for å opprettholde ME sykdommen hos meg selv. Vi er på en hytte hele jul og nyttår, sammen med svigerinne, svoger og mine to tantebarn i tillegg til oss 4 og 4 pomeranian hunder. Bare det hadde tidligere økt stresset i hodet mitt. Mange folk = bråk = sliten= smerter. Prøve å være opplagt, sitte oppe og snakke sammen og drikke rødvin =stress=ikke ro=slitenhet=smerter. Dette er mitt gamle tanke og handlingsmønster. Dette viste jeg jo, det var sånn det alltid ble. Dette var min sannhet, og det var ingenting jeg kunne gjøre med det. Jeg var jo ME syk! Nå ser jeg annerledes på det. Jeg hadde jo bestemt på forhånd at det skulle bli slik, og da ble det slik. Jeg holdt på med “bodyscan” og sjekket etter symptomer, kjente etter vondter og stresset tankene. Nå stopper jeg dette mønsteret, snur fokuset raskt over på det livet jeg vil ha, slik det skal være. Det smitter, og min datter også er på god vei tilbake. Vi er i slalombakken, spiller brettspill, skravler og kjenner på godfølelsen hele dagen gjennom. En dag av gangen, uten så mye fokus på neste dag, neste uke. Jeg nyter hver dag, her og nå, full av positivitet og glede over livet som er, og livet som kommer.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg