Er alt håp ute?

I går forsvant håpet til mange ME syke, om at kreftmedisinen Rituximab  kunne gjøre ME syke friske. Teamet som har stått bak forskningen på denne medisinen gikk i går ut med informasjon om at medisinen ikke kunne påvirke sykdomsforløpet. Jeg personlig ble ikke overrasket over dette. Slik jeg forstår virkningen av denne medisinen skal den ødelegge B cellene, som er en del av kroppens immunforsvar. B celler lages kontinuerlig i beinmargen, og det er der jeg stusser over hvordan denne medisinen kan gjøre oss med ME friske. Vi vet at flere har hatt kortvarig effekt av medisinen, og har fått tilbakefall. Kan dette ha noe med at kroppen hele tiden lager nye celler? Ikke vet jeg, men det er nok til at jeg ikke har hatt tro på at dette kan være redningen. Det jeg heller tror på,  som også er bevist i forskning, er at immunsystemet til ME pasienter er i ubalanse. Da 80% av immunsystemet sitter i tarmen retter jeg fokuset dit. Det finnes mange som har blitt bedre, også friske, av å virkelig gå i dybden i sitt eget tarmsystem. Dette er tester som dessverre ikke gjøres hos fastlege, men flere private klinikker har stort fokus på dette. For meg er det også logisk. Hvis tarmen ikke er frisk, vil den ikke tar opp næring slik den skal. Vi får ubalanser i næringsstoffer, som igjen gir ubalanse i stoffskiftet, hormon systemet og dette kan også påvirke hjernen. Det er gjort funn som viser feil i blod, hjernen og tarmen, som igjen kan ha opphav i en syk tarm. Kan det være så enkelt, men samtidig så komplisert? Det finnes flere grupper på Facebook der mennesker med ulike utfordringer anser at en stor egeninnsats når det kommer til kost og naturpreparater, kan gjøre dem friske. Mange av disse personene har/hadde ME. Det er fasinerende å lese all den kunnskapen de har om hvordan kroppen henger sammen. Ubalanser i næring kan skape så utrolig mange plager, og det er så mange som har blitt bedre og friske av å finne ut mer om sin egen kropp, og reparere de ubalanser som finnes. Selv har jeg gått fra alvorlig/moderat ME til mild (moderat til tider,men sjeldnere). Dette ved å legge om kosten drastisk, og leve så godt som mulig på tradisjonskost, ren mat med næring som lettere kan tas opp av kroppen. Du kan lese mer om tradisjonskost her: http://tradisjonskost.blogspot.no  Dette er ingen kvick fix, det tar tid, opptil flere måneder før man merker bedring. Men jeg tror det er mulig.

Jeg nekter å tenke at det ikke finnes en kur for ME, jeg velger å tro at det er mye man kan gjøre selv for bedring, via kost, tankemønster, holdninger og ikke minst komme seg ut av negative vanskelige spiraler. Ja, ME er en fysisk sykdom, men syk tarm og sykt hode= syk kropp. Jeg har lenge gått å tråkket i samme sirkel, og trenger noe som kan bryte meg ut av den. At tanker alene ikke kan gjøre meg frisk er en ting, men jeg tror også jeg kan bli veldig mye bedre av å lære å takle hverdagen på en annen måte. De siste ukene har jeg eksperementert med min egen sykdom. Daglig er den full av smerter, og når jeg tenker på de, anerkjenner de og gir de gehør blir de verre. Når jeg tvinger de vekk ved å ønske dem bort, fokusere hardt på noe annet, blir de bedre. Hadde det ikke da vært spennende å lære en måte å fokusere på, slik at ME symptomene ble lettere?

Jeg vet at mange ME syke kanskje kommer til å syns jeg spiller rulett med min egen kropp nå, men ja: Jeg har bestemt meg for å starte min vei mot en frisk kropp med å delta på Lightning Process (LP) kurs. Ja, jeg vet mange har blitt verre, men jeg vet også at mange har blitt bedre. Så hvorfor skulle ikke jeg bli en av de? Det får jeg ikke svar på før jeg har prøvd, og jeg velger å gå inn i det med hud og hår, hele meg og alt jeg har. 

Ikke døm meg, dette er mitt valg, vel gjennomtenkt og jeg er veldig klar over hva jeg utsetter meg for. “But you can`t blame a girl for trying”

Wish me luck:-)

13 kommentarer
    1. Så utrolig heldig du er som har symptomer som du klarer å tenke bort. Det har de aller færreste ME syke. Jeg håper for din datters skyld at du skjønner at det finnes flere undergrupper av ME syke, og at du forstår at hun kan være fysisk syk, mens du selv har et hode som begrenser deg (Siden du tror du kan bli frisk av LP). Lykke til med LP, blir spennnende å lese om det virker for deg.

    2. anonym: Jeg sa ikke at mine symptomer kunne tenkes vekk, men ved å lære meg å fokusere på de på en annen måte kan lette symptomene. Mitt hode begrenser meg ikke, og det er trist at du velger å kommentere dette kun fordi jeg vil gi LP en sjanse. Både jeg og min datter er nøye utredet etter de strengeste Canada kriterier, og ingen av oss har noen undergruppe ev ME, men faktisk ME! Jeg skriver også at ME er en FYSISK sykdom, og har levd med sykdommen i 12 år så trenger ingen som bør fortelle meg eller betvile det jeg vet: at ME er en fysisk sykdom. men alle som leser og tilegner seg kunnskap om kroppen vet at hjernen styrer mye av kroppens smertemønster. For meg er det verdt et forsøk, og jobbe med hodet i samhold med å jobbe med kroppen. Det finnes flere med “ekte ME” som er friske etter LP og hjelp fra blandt annet Funksjonell medisinsk institutt som fokuserer på tarmhelse. Jeg er i gang med begge deler,mitt valg,min kropp. Og min ME er akkurat like mye ME som alle andre med ME satt etter strengeste kriterier

    3. ME er en fysisk alvorlig sykdom. Hvis man kan tenke bort symptomer og bli frisk av et kurs som tar for seg endring av tankemønster, så vil jeg påstå at den sykdommen man da blir frisk fra er psykisk. hvis du oppriktig tror du kan tenke deg frisk, hvorfor har du ikke gjort det i de 12 tidligere årene? Jeg tror at hvis LP hadde hatt effekt på fysisk sykdom, så hadde det vært en etablert behandlingsmetode på MS, lupus leddgikt, ME osv. 🙂 men det blir spennende å se om LP virker på deg. Tenker du at datteren din skal forsøke LP hvis det virker for deg?

    4. anonym: Det er ikke snakk om noe så enkelt som å tenke seg frisk. Det handler om å lære hjernen og endre nervebaner som styrer smerte og sykdomssymptomer. Det har ingenting med psyken og gjøre. Hjernen er senteret for smerte, og med intens trening kan man lære seg å endre nervebaner. Ved feks hjerneslag der deler av hjernen er skadet, lærer pasientene seg å skape nye nervebaner som kan overta jobben for den skadde delen av hjernen. LP bygger på mye av samme prinsipp, altså ikke å tenke seg frisk, men å trene hjernen til å jobbe anderledes. Jeg har selv vært en av de som mener LP er noe tull, og himlet med øynene av de som har blitt friske av det. Så når begge mine barn også fikk ME diagnosen fikk jeg ny iver og kampvilje til å forsøke alt som finnes av muligheter for å bli frisk. Sommeren har gått med til å lytte til lydbøker av Phil Parker (mannen bak LP) lese meg opp på hjernen,nevrologi og nervebaner. Jeg endret mitt syn, og derfor er jeg nå villig til å prøve.

    5. Jeg skjønner at du vil gjøre alt for å forsøke å bli frisk:) men all forskning tilsier at ME psienter ikke har effekt av lightning prosess, at de heller blir dårligere. Håper bare ikke du utsetter barna dine for LP, jeg tror barn trenger å bli hørt. Ikke lære å “slutte å gjøre symptomer”.

    6. Anonym: er klar over hva forskning viser, men vet også om så mange som har blitt bedre, så velger derfor å forsøke. Barna mine blir hørt, tro meg. Men jeg tror at det ikke er bra for noen sykdom å fokusere for mye på symptomene. Mine barn er såpass store, at hvis de velger LP selv en gang er det noe de selv får velge. Jeg vil aldri presse de til det. Så jeg blir «forsøkskaninen»

    7. Blir oppriktig lei meg når eg les kommentarane du har fått her! Eg heier på deg! ❤ Vi må no sjøv få velge kva vil prøve! ❤ Hjerna vår er en underfundig sak, og i går hørde eg på en podcast om alle dei positive endringane medisinsk yoga gjer med DNA’et vårt. En blir stadig overraska over alt som heng sammen i kroppen! 🙏 Klem

    8. Kirsti Haram: tusen takk:)) Så godt at vi er flere som deler tanken om hjernens betydning for bedring. Jeg kjenner på godfølelsen, og gleder meg til fremtiden med et endret mønster og hvordan komme videre i livet:-)

    9. For en modig blogg! Jeg var åpen om min egen sykdom på nett m.m, men vet ikke om jeg hadde turt dette. Det er nok mange som har behov for å revurdere sine “sannheter” i disse dager, så kudos til deg som tør! Og vi er hundretalls som har erfart at håpet du nå lener deg mot virker.
      Også er det en liten parallell til livet selv i denne posten: Du får besøk på din egen side (eget hode) av påstander (tanker) som forsøker å få deg bort fra troen på at løsningen ligger i oss selv. Disse påstandene behøver ikke være sanne (det var ikke “anonym” sine heller). Men de virker likevel, for de får deg til å gå i forsvarsposisjon mot ideer som sier at det ikke nytter. De blir selvoppfyllende hvis de får fylle oss. Vi trenger å si “takk men neitakk” når sånne dukker opp, og holde fast i den kunnskapen du har tilegnet deg. Godt jobba, og lykke til! Du har tatt det vanskeligste skrittet i riktig retning. Herfra er det masse jobb, men ennå mer glede!

    10. Bård Stranheim: tusen takk for god tilbakemelding. Det er interessant å lære om hvor mye tankemønster har styrt meg, forventninger om at gjør jeg slik.. da kan jeg forvente å bli sånn..det er en god oppdagelsesreise å se at det ikke må være sånn. Jeg går for et nytt liv????

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg