4 KRAFTFULLE VANER SOM VIL ENDRE DAGEN DIN

Vi har alle et indre driv som kan ta oss mye lenger i livet enn hva vi kanskje tror. Ingen av de menneskene som har kommet langt i livet kom dit uten hard jobbing. Ved å være målrettet og fokusert på hva som betyr noe for deg, kan det føre deg langt lengre i livet enn hva du kanskje tenkte.

4 KRAFTFULLE VANER SOM HJELPER DEG TIL Å BLI DEN BESTE VERSJONEN AV DEG SELV:

1: Start hver dag (eller lag denne planen kvelden før) med å lage en liste over 3 ting som er viktige for DEG og som vil ha størst innvirkning på din dag.

For eksempel -Trene 30 min. – Ring en god venn  – Ha en god samtale med din partner

Dette tvinger deg til å prioritere hva som er best for deg

2: Bruk 10 års testen

Når du kommer over noe vanskelig eller stressende i livet ditt, enten det er jobb, uenighet med en venn eller partner, kan dette ødelegge dager eller uker av din tid. Hver gang du står i en tøff situasjon, still deg dette spørsmålet:

Vil dette bety noe om 10 dager – 10 måneder – 10 år? Som oftest er svaret nei!

Ikke la små ting eller situasjoner som vil endres ta din energi. Fokuser på det store bildet!

3: Øv på takknemlighet

Hver kveld forteller du seg selv 3 ting du er takknemlig for ila dagen som har vært.

Du vil føle deg bedre, og negative ting som har hent den dagen vil blekne og ikke ta plass

4: Bygg deg en “føl deg bra gjeng”

Dette kan være venner, kollega, familie, nabo. La dette være noen som løfter deg opp, og inspirerer deg til å leve den beste deg. Føler du deg nedfor? Ring gjengen! Ta en kaffe, gå en tur, ikke sitt i din egen søle!

Ved å sette seg små mål for hver dag, litt større for uken, enda større for måneden så vil du hele tiden holde fokus på hvor du vil, hva du vil og hvordan du skal komme dit.

Livet er ganske så fantastisk hvis du slipper det inn:)

 

 

ER DU BRA NOK FOR SOMMEREN?

Sommeren er på vei, sola og varmen har kommet og det samme har det uendelige KROPPSPRESSET!

I butikkhyllene lyser overskriftene på ulike ukeblad mot deg:

“SLIK FÅR DU SOMMERKROPPEN”

“SLIK KVITTER DU DEG MED MAGEFETTET”

“OPERASJON SOMMERKROPP”

“SLIK HOLDER DU VEKTEN I FERIEN”

What? Alle har vi allerede en kropp! Hva er da den perfekte kroppen?

En uten valker, en uten magefett, en uten cellulitter og strekkmerker…skal vi tyde medieoppslag kan det virke som at det er dette vi burde hige etter. Det er dette som beskriver om du er bra eller ikke…

Skal det virkelig bli sånn at vi ikke kan ligge på stranda å nyte solstråler, sand mellom tærne og bølgeskvulp i frykt fordi vi ikke tar oss godt nok ut i bikini? Det blir så mye fokus og press på det ytre at det indre faller i grus!

For meg er en bra kropp en kropp som virker! En som har energi, har glede og er en helhet i meg som menneske. Tenk hvor heldig du er hvis du faktisk har en kropp som er frisk! Da betyr det faktisk veldig lite om du har både magefett og strekkmerker, det er kun med på å fortelle en historie om deg som person og hva livet ditt har gitt deg av utfordringer. Jeg har fokus på både sunn mat og trening, men det er i tillegg til å jobbe med den indre meg. Fokus på en sunn livsstil for meg er for å holde meg frisk, ikke for å kunne gå i bikini i sommer.

Vi må kunne snakke om kropp uten at fokuset skal være så ytrestyrt. Når kroppspress sees helt nede i barneskolen må vi som foreldre også tenke at dette er et produkt av oss. Barna speiler våre verdier og hvordan vi snakker om andre. Kommenterer du andres kropp i negativ forstand vil barnet ditt også tenke at denne kroppen ikke er akseptabel.

Lær deg og de rundt deg å akseptere DEG! Alle har vi en kropp, og det er like mange ulike kropper som det er mennesker i verden. Alle er vi vakre fordi hver og en av oss er unike. Vær stolt av deg og den du er som et helhetlig menneske, det er ikke det ytre skallet som definerer deg som person.

Vis frem hvem du er og vær stolt av deg selv. Lev i nuet og nyt sand, sol og varme. Nyt å kunne gå i mindre klær å få luft på kroppen. Drit i om du ikke ser ut slik som du tror du bør, du ser ut akkurat slik du skal!

Du er du og du er unik!

Nyt livets små gleder i kveld:-)

VI MÅ TØRRE Å FRONTE DETTE!

I går postet Pårørende senteret vår historie, hvordan vi levde i sykdom og hvordan vi ble friske. Sist gang denne historien ble delt i en avis, var overskriften “..fått hundrevis av hatmeldinger..”

Det stemte også, og jeg fikk like mange etter at avisa delte historien. Jeg fikk høre at jeg fremstilte ME syke på en feilaktig måte og at jeg ødela for andre syke. Jeg forstår de godt, for jeg var selv engang der de er nå…midt i sitt verste mareritt som man ikke ser en ende på.

I går kom samme intervju på trykk, men med en annen rapporter som vinklet saken på en annen måte. En rapporter som ikke selger på klikk overskrifter eller drama, en som selger på forståelse og innsikt i andres situasjon. Det sier mye om hvordan dagens mediebilde ikke alltid er slik du tror eller slik du leser. Du må ikke glemme at personene bak tastaturet har ulike hensikter med å poste det de gjør. De har ulike mottakere og spisser budskapet på ulik måte.

Her er linken til reportasjen: http://www.parorendesenteret.no/min-historie/anette-og-barna-blei-friske-av-me?fbclid=IwAR2EvnX1ELKaBgfCat5arEbfTaL4G8CxGHuHqmAmp1g0QJuiex0K7Baapz4

Denne reportasjen kan jeg “eie” mer enn den forrige, fordi den får frem de poengene jeg jobber etter på en bedre og mindre støtende måte. Jeg snakker min sak for å spre håp, og fortsetter med det. Om en uke står jeg på min største scene så langt og snakket på en stor konferanse til hundrevis av mennesker. De skal også få mitt budskap, høyt å tydelig:

“Vi er for dårlige på å hjelpe de syke som faller utenfor de sykdommene med to streker under, de med satt behandling allerede!”

Vi er for dårlige på å tørre å se utenfor den boksen samfunnet har bygget opp!

Vi er for dårlige til å tørre å sette krav og stille kritiske spørsmål til syke i redsel for å få motangrep. Vi må tørre å snakke høyt, tørre fremme et budskap som kan gi håp til så mange!”

Hva kan vi lære av de som turte?

Ha en fin tirsdag der ute, skap dere selv litt hverdagsmagi:-)

Følg meg på Instagram: https://www.instagram.com/kampenforlivet_/

Inspirasjon – motivasjon, og nå en Giveaway pågående med en fantastisk premie!

 

 

SPIRENDE INFLUENCERE TIL LUNCH

I dag skal jeg møte mange av oss i Anne Brith Davidsen Influencer Program til lunch, inspirasjon og en god dose herlig fremsnakk innad i gjengen:) Det er jammen ikke en lett jobb å bygge opp sitt eget “brand” på sosiale medier. Det jobbes virkelig gjennom hele dagen, 7 dager i uka! Så for de som trodde en Influencer bare klatter ned et innlegg og noen bilder hver dag så tar de veldig feil. Jeg har aldri før jobbet så dedikert og målrettet mot noe, utallige nettkurs og podcaster lyttes til hver eneste dag. Det er utrolig mye spennende å lære for en som absolutt ikke har benyttet SoMe for vekst tidligere.

sommerkjolen ryker…det er øspøs regn i Oslo i dag

Jeg har vært en av de som har fnyst litt av all galskapen på sosiale medier, og tenkt at jeg aldri skulle begi meg ut i denne verden. Nå står jeg midt i den selv, og forstår den på en helt annen måte. Skal du nå inn til folket med din stemme og ditt budskap på må du også sette deg inn i hva DERE lesere ønsker av oss.

Mitt mål med mine plattformer, min utdanning og etterhvert flere foredrag + bok er at DU skal få inspirasjon til å bli den beste utgaven av deg selv. At DU skal se at det er DU som sitter på nøkkelen som kan endre livet ditt fra ok til fantastisk. Det høres kanskje litt halleluja ut, men jeg har gått denne veien selv og den er langt fra noen søndagstur. Den handler om innsikt, lære seg selv å kjenne på et nytt plan og finne frem alt kruttet som ligger i oss alle. Jeg vil gi deg alle tips og råd jeg selv har erfart på veien:-)

Følg med gjerne på Instagram for mer inspirasjon og motivasjon:https://www.instagram.com/kampenforlivet_/

SnapChat:

Ha en fin dag alle:-)

NOEN GANGER FÅR DU LIVET RETT I FJESET!

Livet er en prøvelse, og jeg tror ikke at noen seiler gjennom uten å gå på trynet. Det er en stor økning av økonomiske problemer, sykdom, arbeidspress, hverdagstress og utmattede personer verden over.

Jorda gir oss en påminnelse om opptur-nedtur. Sola går ned, men kommer alltid opp igjen

Hvordan du løfter deg selv opp når du er nede, blir avgjørende for hvordan du har det. Du kan klandre andre, du kan sitte fast i helseutfordringer din, du kan være sint og bitter…MEN ingenting av dette vil føre deg noe sted. Det finnes valg som er mye bedre for deg:

1: FORDEL DINE MÅTER Å FØLE MESTRING 

I yrkeslivet hører man ofte at man ikke skal legge alle eggene i en kurv, du må fordele din risiko. Slik er det i DITT liv også. Ikke vær avhengig i at du skal oppnå din tilfredsstillelse i livet enten i jobben eller som forelder/ektefelle/partner. Det vil garantert komme et punkt hvor du mislykkes, da er det greit å ha “en annen kurv” å lene seg på for å føle mestring i livet. Hvis du feiler på flere områder på samme tid, start med å fokusere på disse grunnleggende trinnene:

  • Ernæring
  • bevegelse
  • søvn
  • stress

Dette er nøkkelfaktorer for et bedre liv og god helse, så start her!

Grunnen til at disse 4 punktene overgår alle andre er at de endrer kjemien i hjernen din. Du vil føle deg bra, motivert, fokusert og bedre.

Tenk på hva du spiser, spiser du crap vil du føle deg crap! Beveger du deg lite vil du føle deg slapp! Sover du dårlig vil du ikke ha energi! Stresser du vil du ikke oppnå ro som igjen er nødvendig for god helse

2: ENDRE DINE OMGIVELSER

De omgivelsene du lever i speiler også hvordan du har det. Har du vært på et vanskelig punkt i livet over tid, vil også veggene rundt deg ha negativ energi, det samme hvis du mistrives i jobben eller stedet du bor. Det betyr ikke at du skal si opp jobben og flytte! Puss opp stua eller soverommet, flytt rundt på møbler og mal vegger i ny farge. Dra på en tur til et nytt sted eller gå tur nye steder der du bor.

La omgivelsene endre deg, ikke omvendt. Hva kan du lære av nye mennesker du møter? Observer og absorber alt rundt deg.

Hva med når du ikke kan endre dine omgivelser? Svaret er enkelt: “TA UT SØPPLA”!!!

“Søpla” kan være usunn mat, usunne mennesker, usunne følelser og tanker og usunne vaner! KAST DET UT AV LIVET DITT!

Livet er DIN arena. Du vil feile. Du vil bli straffet. Du vil falle. Det er uungåelig!

Etter hver gang du får livet i fjeset, kan du enten gi opp eller du kan lære av det, reise deg og prøve igjen!

Hvis du i dag er på en bra plass i livet, start med å fordele dine steder for å lykkes så du har “flere egg i kurven”

Går livet ditt nedover? Start med å endre dine omgivelser

Er du allerede på bunnen i livet? Bruk dette til å snu, det kan ikke bli værre!

Det er aldri for sent eller for tidlig å designe et fantastisk liv for deg selv. Så sett igang!:-)

Ny uke rett rundt hjørnet. Nye muligheter til å starte på DITT liv, husk at du fortjener FANTASTISK!

RASKE SUNNE MIDDAGSTIPS TIL UKEN

Det er lett å ty til kjappe middagsløsninger i hektiske uker, noe som ofte resulterer i lite næringsrik mat som gjør deg fort sulten igjen. For å holde deg mett må du fylle på med proteiner og gode fettkilder, samt unngå raske karbohydrater som pasta, ris og potet.

Disse rettene er raske, kan varieres etter hva du liker samtidig som du får i deg mye grønt.

Foto: @kalememaybe

SØTPOTETVAFFEL TOAST

1 Porsjon:

1 stor søtpotet

krydder etter smak

1 egg

olivenolje

avocado, spinat, fetaost eller mozzarella og tomater

SLIK GJØR DU:

Skrell og rasp søtpoteten grovt. Stek mykt i stekepanne på middels varme i olivenolje, krydre etter smak. Salt, pepper, hvitløkskrydder og oregano smaker godt.

Pisk 1 egg med gaffel i en bolle og bland inn søtpotetene. Stek i vaffeljern på middels varme i 4-5 minutter

Du kan også lage lapper og steke de i stekepannen

Mos avocado og legg på toppen sammen med fetaost eller mozzarella, spinatblader og biter av tomat

Foto: @andapinchoflove

GRILL FAT

Del søtpotet i tykke skiver, vend de i olivenolje og stek møre i stekeovnen. 210 grader i ca 30 minutter.

Grill et stykke laks, kyllingfile, kotelett eller annet rent stykke kjøtt

Grill skiver av squash, paprika, Halloumi ost eller andre grønnsaker du liker

Fyll en tallerken med grønne salatblader og avocado

Legg på grillet kjøtt, grønnsaker og søtpotet og dryss over mineralsalt og olivenolje

Foto: @paleorunningmomma

BAKT SØTPOTET MED VALGFRITT FYLL

Bak de først i mikro, det er mye raskere enn i ovn

Stikk poteten her og der med en gaffel, sett de inn i mikro på max styrke i 6-8 minutter. Sjekk med gaffel at de er møre

Del de i to og kutt litt i midten med en kniv

TIPS TIL FYLL: Tacokjøttdeig, salsa og rømme

Stekte baconterninger, ruccola og rømme

Mais, bønner/linser og barbeque saus

Her kan du bare bruke fantasien og fylle med det du liker best

 

TIPS FOR SUNNERE HVERDAGSVALG:

1: Bytt ut vanlig potet med søtpotet. Den har mindre karbohydrater og kalorier og mer fiber

2: Bytt ut raske karbohydrater som hvit pasta og ris med fullkornspasta og brun villris

3: Fyll på med gode fettstoffer fra oliven, avocado og smør.

HUSK: Det er ikke fettet du legger på deg av, men karbohydratene!

4: Spis mer proteiner til alle måltider. Rent kjøtt, egg, fisk, cottage cheese og gode oster

 

Følg meg på Instagram: https://www.instagram.com/kampenforlivet_/

Der har jeg en pågående Giveaway med en fantastisk gave til en verdi av 2000,-

 

Håper søndagen blir bra! Fyll på med godfølelse som kan tas frem til uka:-))

 

 

JEG VAR HELT UTE Å KJØRE!

For 23 år siden i dag var livet mitt ganske så skakkjørt! Jeg eide ikke lenger følelser som samvittighet, brydde meg ikke om hva som skjedde med meg og var egentlig iskald. Det året hadde jeg gått gjennom et selvmordsforsøk, skulket skolen så ofte jeg kunne og skjelte ut lærere like enkelt som mine foreldre. Jeg kunne lyve folk rett i ansiktet uten en mine, jeg skjelte ut folk uten bry meg, jeg sloss med jenter på byen og gav faen i alt. Etter selvmordsforsøket ble jeg satt på antidepressiva, i en alder av 16! Dette gjorde noe med meg og jeg ble helt følelsesløs. Veien som liksom skulle hjelpe meg med psykolog og medisiner, førte meg isteden rett ut på et ekstremt farlig spor. Jeg begynte å henge med feil folk, dro på fester jeg ikke burde være på og ble tilbudt ulike narkotiske stoffer. Her kunne det gått så utrolig galt! Hadde jeg blitt værende her litt til, kunne jeg vært på en helt annen plass i dag.

På denne dagen for 23 år siden møtte jeg en gutt som på en måte var like skakkjørt som meg. Han var lei livet han levde, følte ikke han passet inn og hang med folk som ikke gjorde han godt. Så traff vi hverandre, vi to skadeskutte skjøre fugler som hadde så mye til felles. De føltes ut som om vi hadde kjent hverandre hele livet, og vi forstod hverandre på et plan ingen andre gjorde. Det har vært nøkkelen til at vi fremdeles er sammen, 2 barn og 2 hus senere. Livet har testet oss så utallig mange ganger, og like mange ganger har vi børstet av oss dritten, stått i det og reist oss igjen. Vi kunne også ha gitt opp like mange ganger, men hvor hadde det ført oss? Tilbake til de skadeskutte fuglene som så sårt trenger hverandre for å kunne bre ut vingene sine og blomstre. Vi sier det ofte, at hver for oss er vi elendige, sammen er vi dynamitt.

Det er ganske tilfeldig hvor livet fører deg, men husk at uansett hva du står i, så har DU et valg. Du kan velge å bli i noe som ikke er bra for deg, eller du kan tørre å velge noe annet. Det kan virke skummelt for mange, men allikevel så verdt det. Jeg flyttet 280 km hjemmefra rett etter videregående, vekk fra familien og alle vennene mine. Det var tøft, men for meg var det den sjansen jeg måtte ta for å skape meg selv og starte på nytt. Er du et sted i livet som ikke gjør det godt? Tørr å se en annen vei. Livet er for kort til å ikke satse! Kanskje du en dag om ikke lenge står et sted der du blomstrer igjen, og ingenting kan stoppe deg fra å leve det livet DU vil ha:-)

Følg med gjerne på Instagram for inspirasjon og motivasjon til å bli den beste deg: https://www.instagram.com/kampenforlivet_/

Der har jeg nå en pågående Giveaway hvor du kan vinne to fantastiske lyslykter fra eksklusive Eichholtz til en verdi ev 2000,-

Snapchat:file:///Users/anettelie/Downloads/snapcodes-2/snapcodeBitmoji.svg

 

 

 

DISSE KAN BLI DINE!

Annonse

I samarbeid med en av Norges beste interiør stylister, etter min mening den beste:

Mads Molvik og Egra interiør kan DU bli den heldige vinneren av disse fantastiske lyslyktene fra eksklusive Eichholtz til en verdi av 2000,- TREKNING LØRDAG 25 MAI

Mål på disse er 19x19x25 utført i blank krom, speil og glasskuppel i midten til kubbelys

FOR Å DELTA I TREKNINGEN:

FØLG MEG PÅ INSTAGRAM: https://www.instagram.com/kampenforlivet_/

LIK OG KOMMENTER:-)

 

Trenger du hjelp til å skape ditt drømmehjem? Ta kontakt med Interiørdesigner Mads Molvik for en prat

https://www.egraeiendom.no/interiordesign/

Ha en finfin dag alle sammen.-)

I ÅR SKAL JEG IKKE RØMME

Å ta tilbake livet,innebærer også ta tilbake alle høytider som har vært vanskelig de siste årene

De siste årene har jeg rømt fra alt som har med 17.mai og gjøre og oppholdt meg i Spania isteden. Da ungene var små var det bunad, pølsekiosk og leker med reklamepremier som stod på agendaen. Etter at sistemann var ferdig på barneskolen for 4 år siden har ikke dagen fristet, jeg var litt ferdig med den på en måte. I årene som har vært har det rett og slett blitt for sårt å se alle friske unger i bunad, og jenter som skal på sin første natt til 17. fest.

Nå tar vi 17.mai tilbake, og dagen har vært magisk. To smilende glade tantebarn med is i fjeset, jeg og min datter varme i hver vår bunad. Familiekos, nydelig vær og følelsen av hvor viktig tid med familien er igjen.

Min vakre datter:)

 

Håper dere alle har hatt en magisk dag:)

SISTE LITEN TIPS

Hvis du enda lurer litt på hva du skal servere i morgen, eller ta med til et koldtbord…Her er noen enkle tips

Du trenger ikke bake hvis du ikke har lyst eller tid. Stek noen vafler og lag tårn med krem og bær mellom. (Bilde: matprat.no)

Lager du en Toro langpanne Brownie kan du kutte den i biter og ha på grillpinne sammen med bær og evt marshmallows. Garantert en hit blandt barna

Skal du servere spekemat, eller skal du ta med noe til et koldtbord? Frukt med syre som melon og jordbær gjør seg godt til den fete spekematen

Eller du kan rulle spekeskinke i en lefse sammen med kremost naturell, ruccola og litt soltørket tomat. (Bilde: Trinesmatblogg.no)

 

Pust med magen og kos deg med forberedelsene, og nyt hvert et sekund av morgendagen:-)