3 TING SOM VIL ENDRE LIVET DITT: Vekk fra angst-depresjon-slitenhet…

” Hva vi er er resultatet av hva vi tenker”  -Buddha-

Stressrelaterte helseutfordringer, slitenhet, angst, depresjoner, indre uro, dårlig selvbilde, tåkehode, kroppssmerter, glemskhet…Har du noen av disse utfordringene?

De er ofte knyttet til ditt indre tankekjør og at du over lang tid har gått i et mønster som ikke er heldig for deg. Hvordan du opplever ting, tenker på det og behandler det i eget hode er avgjørende for hvordan helsen din blir. Språket du bruker og atferdsmønstrene dine har du lært deg over tid og erfaring, til slutt kan du sitte fast og ikke engang være klar over det selv. Ved hjelp av NLP teknikker (nevro lingvistisk programmering – samspill kropp-hode) kan du snu dette til å oppfatte og tolke dine plager på en annen måte slik at de kan slippe taket i deg.

Her er en øvelse du kan starte med. Gjør den igjen og igjen til du kjenner bedring

1: DISSOSIASJONSTEKNIKKER  – Det vil si kvitt deg med følelsene du ikke ønsker

  • Identifiser følelsene du ønsker bli kvitt. Det kan være sinne, angst, redsel, trist, frykt…Fokuser på en situasjon der du ofte får denne følelsen. Se det for deg.
  • Lag så en “film” i hodet ditt av samme situasjon. Legg på farger og munter musikk, og “spill” den om og om igjen i hodet ditt til den nesten blir komisk

2: INNHOLDSENDRING -Hvis du forventer at noe dårlig skal skje og tenker det verste blir det faktisk sånn

  • Stopp å fokusere på frykten for hva som kan gå galt. Normaliser situasjonen og prøv vær i nuet, opplev det som er der og da uten å tenke fremover. Har du for eksempel angst for nye folkemengder? De er ikke opptatt av deg, men seg selv. Endre din oppfatning av frykt til mer konstruktiv tanke.

3:FORANKRINGSTEKNIKKEN – Ankeret er en sammenheng mellom en stimuli og en følelse

  • Tenk på en situasjon som er vanskelig og gir deg angst – slitenhet – smerter eller lignende.
  • Identifiser hva du ØNSKER å føle – glede- ro – selvsikkerhet
  • Husk tilbake til sist du hadde denne følelsen: Visualiser
  • Fokuser på dette minnet og ta deg selv tilbake dit. Hvor er du? Hva ser du? Hva kjenner du?
  • Velg nå et uttrykk som skal være ditt ANKER. “Jeg føler ro”. “Jeg er rå”. Velg det som passer deg
  • Gjenta denne sekvensen (Ønsket følelse – minne – visualisering -ankerord)
  • Øv på dette ofte, da vil den etterhvert komme automatisk neste gang du står i en situasjon som bruker å være vanskelig

Når jeg trenger å kjenne på ro tar jeg meg tilbake hit, jeg tenker tilbake på fuglekvitteret, luken av skog og sola i ansiktet. Øver jeg mange ganger er jeg tilbake hit i hodet mitt hver gang jeg kjenner på uro.

Jo mer konsekvent du er hver gang vanskelige følelser kommer jo raskere vil hjernen din lære et nytt spor.

Kontinuitet er nøkkelen til endring:-)

Følg meg gjerne på Instagram for mer inspirasjon: https://www.instagram.com/kampenforlivet_/

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg