EN SUNNERE PAVLOVA TIL 17 MAI?

Pavlova er en kake som finnes på mange kakebord 17. mai rundt om i norge. Det er en enkel kake og bunnen kan du lage noen dager i forveien. For hvem ønsker vel sisteliten stress dagen før dagen?

Jeg unngår sukker i mitt kosthold, dels fordi jeg føler meg bedre uten og at jeg slipper blodsukkersvingninger som gjør meg trøtt og slapp. Sukker i kosten gir raske karbohydrater som ikke er gunstig for noen, og kan jeg redusere inntaket i en kake også, Oh YES! Jeg elsker pavlova, og denne smelter på tungen, og inneholder lite karbohydrater.

OPPSKRIFT: ( en langpanne eller mange små porsjonskaker)

8 eggehviter

200 g kokosblomst sukker

100 g vanlig hvitt sukker

3 ss maizenna

2 ts sitronsaft

SETT OVNEN PÅ 180 GRADER

TA EN REN TØRR BOLLE OG HA I EGGEHVITENE.

PISK EGGEHVITENE TIL DET SKUMMER. HA SÅ I SUKKERET, LITT OG LITT AV GANGEN. PISK VIDERE PÅ HØY HASTIGHET I 10-15 MINUTTER TIL MARENGSEN ER STIV

HA I MAIZENNA OG SITRONSAFT, BLAND INN FORSIKTIG I 15 SEKUNDER.

BRE MARENGSEN UTOVER BAKEPAPIR I EN STOR LANGPANNE (30X40 CM) ELLER PUTT MARENGSEN I EN SPRØYTEPOSE OG LAG FLERE RUNDINGER PÅ CA 10-12 CM I DIAMETER. LAG ET LITE SØKK I MIDTEN

SETT PANNEN MIDT I OVNEN OG SKRU NED TIL 150 GRADER MED EN GANG KAKEN ER I OVNEN

STEK I CA 1,5 TIME. PASS PÅ AT DEN IKKE BLIR FOR BRUN, LEGG DA EVT ET BAKEPAPIR OVER.

Jeg serverer med pisket laktosefri krem tilsatt 3 – 4 ss vaniljepulver (ikke vaniljesukker) og smaker til med kokosblomst sukker

Bringebær og blåbær er min favoritt topping, men her er det bare fantasien som stopper deg

 

TIPS 1: Lag porsjonskaker, og sett frem pisket krem, evt vaniljekrem, skåler med ulike bær så gjestene kan lage sin egen variant

TIPS 2: Lag bunnen på onsdag, og oppbevar den tørt. Så er det bare å piske opp kremen på selveste dagen.

Mer tid til kos og hverandre:-)

Nyt uken og solen som har kommet frem. Ikke stress, men planlegg uken allerede i kveld.

Vask bunadskjorter i dag. Stryk flagg og skjorter i morgen. Bak på onsdag…Tiden sammen er den viktigste denne dagen,

så LA SKROTET FARE :-))

Ha en super mandagskveld

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg