HAR DU BESTEMT DEG FOR IKKE Å BLI FRISK?

Lever du med sykdom eller helseutfordringer du vil ut av? Har du mistet troen på å noen gang bli frisk? Har du gitt opp håpet om at det en dag vil snu? Jeg forstår deg! Jeg var også der!

I dag lever hundre tusenvis av mennesker bare i Norge med en eller annen form for kronisk lidelse som det ikke finnes behandling for, kun lindring og mestring. CFS/ME, Fibromyalgi, Virus på balansenerven og en eller annen form for utbrenthet ligger i toppen. Jeg var en av disse i 13 år, og trodde på alle leger som sa jeg ikke kunne bli frisk. Jeg vet at tusenvis av andre der ute tenker det samme, men jeg har også sett mange av de som var syke blitt friske igjen.

Jeg har møtt ungdom  nede i 13 års alderen som hadde mistet håpet om å få tilbake et liv som frisk. Unge mennesker som kom til sykehuset i rullestol, med sonde i nesen for tilførsel av mat. De skrek av smerte bare jeg rørte ved huden deres, og jeg måtte hviske eller bruke tegn når jeg skulle snakke med de. Jeg jobbet i mørket med sondemat pumpen, smerteplasteret og kalde kluter på pannen. Jeg som sykepleier viste heldigvis av erfaring at dette kunne snu. Legene bare gned seg i pannen, og ante ikke hvilket råd de skulle gi. For leger er medisin og medisinsk forskning viktig. Det finnes ikke for denne gruppen pasienter.

Jeg snakker daglig med fortvilte personer som tar kontakt med meg etter å ha lest min og min datters reise fra syk til frisk. Jeg snakker med gråtende mødre som ser barna sine “visne” foran øynene deres. De aner ikke hva de skal gjøre! Jeg snakker med desperate syke som sitter fast i den situasjonen de er i. Over så lang tid har de fått høre at de ikke kan bli friske. De blir bombardert av historier om at blir du frisk var du ikke syk, da var du “bare” deprimert. EN fellesnevner for alle disse er HÅP. De har mistet håpet og troen på at dette kan snu. Så lenge du verken har håp eller tro klarer jeg ikke se hvordan noen kan bli friske uansett sykdom.

Er du en av de som lever i denne situasjonen i dag eller kjenner noen som gjør det? GI DEM ELLER DEG SELV HÅP!

Skaff deg informasjon om de som er friske i dag, les hva de gjorde. Lær av deres historier! Ta det med til legen din hvis du er usikker, eller ta kontakt med noen som var i din situasjon men som nå er frisk igjen.

Jeg brukte lang tid på å TRO på at HÅPET der ute også kunne gjelde meg. Jeg brukte lang tid på å la TVILEN forsvinne, og faktisk tenke at DETTE KAN OGSÅ JEG KLARE!

Et sted må man starte, her er mine råd:

1: LÆR DEG SAMMENHENG MELLOM KROPP – HJERNE.

 

Her er en god bok som øker forståelsen av hvor fysisk syk en kropp kan kjennes når stress – smerter og søvn ikke er optimalt.

Bjarte Stubhaug som er spesialist i psykiatri og stressmedisin har utviklet en App som tar deg gjennom enkle øvelser, og forteller om sammenhengen mellom hode – kropp. Jeg er sikker på at forståelsen din vil øke etter å ha hørt på denne. Anbefales på det sterkeste!

https://www.stressmestre.no

2: LES OM ANDRE SOM HAR BLITT FRISKE OG LA DEG INSPIRERE AV DERES HISTORIER

Live Landmark var tidligere ME syk, og jobber i dag med å hjelpe andre ut av lignende situasjon hun selv levde i over mange år. Da jeg leste hennes bok, forstod jeg: DET ER MULIG, DET ER HÅP, DET GÅR ANN!

Recovery Norge er en organisasjon bestående av FRISKE mennesker som tidligere var syke av ME, Fibromyalgi, Tinnitus og andre medisinsk uforklarlige sykdommer. På hjemmesiden ligger det mange historier fra både barn, unge og voksne, som forteller om sin vei fra syk til frisk. Alle har de ulik historie, alle ble ikke friske av samme metoder.

https://www.recoverynorge.org

Felles for de alle er allikevel: DE SKAFFET SEG TRO OG HÅP OM AT DE SELV KUNNE GJØRE NOE MED SIN TILSTAND!

For ordens skyld er ikke denne posten ment som reklame for hverken nettsider, bøker eller Apper. Det er kun mine tips og råd til andre der ute som fortjener å få livene sine tilbake. Du må selv finne din vei, men vit at du ikke er alene. Grav frem din indre styrke og bestem deg for å gi det et forsøk. Livet ligger der ute å venter på deg:-)

2 kommentarer
      1. Tusen takk:) Det er lett å miste motet hvis man leser enten om de som er syke eller alle jubel historier om de som er friske. Tror det er viktig å få frem at det ikke alltid er bare lett, men at man ikke må miste håpet underveis. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg