Mestre livet med sykdom eller mestre livet- og bli frisk?

Det er vanlig at pasienter med CFS/ME blir fortalt at det ikke finnes noe som kan gjøre dem friske, men at helsevesenet kan hjelpe dem med å mestre sykdommen. Denne kunnskapen og holdningen hos norsk helsevesen kostet meg 13 år av mitt liv. Hvorfor? Fordi jeg stolte på dem. Fordi jeg var så syk at jeg ikke maktet å ta tak i det selv, lete på nett eller oppsøke noen som kunne fortelle meg noe annet.

I dag vet jeg bedre. Det som endret tanken for meg, var da begge mine barn også fikk diagnosen. Skulle jeg bare fortelle de det samme jeg hadde blitt fortalt? At livet de skulle leve var over, at de mest sannsynlig aldri ble friske?

Vi er levede bevis på at man kan bli frisk, vi sammen med hundrevis av andre.

Dette foredraget ble tatt opp i en samtale jeg hadde hos aktører i helsevesenet der jeg utfordret de på akkurat det. Skal man fortsette og fortelle pasientene at mestring-bli i sykdom er det eneste man kan gjøre?

https://vimeo.com/322577661

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg