Surdeigsbrød, kaker og luftslott

God fredagskveld alle:-)

Når du har levd med ME sykdom i så mange år som jeg gjorde, tar det tid å få kroppen til å spille på lag med deg igjen. Mat var vanskelig mange år, da det å tygge var for slitsomt, og jeg reagerte på så mange matvarer. Etter at jeg ble frisk fra ME sykdommen for litt over ett år siden, krangler magen med visse matvarer enda.

Gluten og melk er verstingene, og jeg orker rett og slett ikke “luftslott” mage og kramper. Glutenfritt som finnes på butikken er lite næringstette og inneholder mye stivelse så de styrer jeg unna. Surdeigsbrød bakt på gamlemåten av speltmel fungerer fint, men det tar 3-4 dager å bake selv. Ikke la deg lure av “surdeig” på vanlig butikk, disse brødene er ofte ikke gjæret lenge nok, slik at gluten er brutt ned.

Det er få bakere i landet som lager brødene slik våre forfedre gjorde. Jeg har funnet ett som virkelig tar brødbakekunsten tilbake, og baker de beste surdeigsbrødene jeg har smakt, og jeg tåler de!

Jeg bestiller mine brød på “Handverk” på Vulkan Mathallen i Oslo. 15 fantastiske brød ble med hjem i dag, og jeg skjærer de opp og fryser de ned. Nå har jeg ferskt brød hver dag i mange uker fremover:-) Disse kan virkelig anbefales :https://www.handwerk.no/vulkanhjem

For en evig kake elsker er Mathallen rene drømmeplassen, og er det noe jeg savner å spise er det cupcakes og doughnuts…Det hender så klart fortsatt, og noen ganger er det bare verdt å få luftslottmage!

Makroner er heldigvis glutenfrie, takk gud:)

Nå fikk jeg egentlig bare lyst på kaker, mulig jeg ryker på en smell i morgen:-)

Ha en nydelig fredagskveld

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg